Posts RSS Comments RSS 128 Inlägg och 474 Kommentarer

Svagt från Odd Molly

kategori: Odd Molly, Marknadskommentar, Småbolag

Historiskt har andra halvåret varit starkare än första för Odd Molly, bland annat för att höst och vinterkläder helt enkelt är dyrare än vår/sommarplagg. I dagens ordersiffror för andra halvåret 2008 uppvisas dock endast en marginell ökning jämfört med första halvåret, 129 mkr mot 125 mkr.

Bland enskilda marknader så är det framförallt USA som är en besvikelse.

Order 08 H1 - H2 per marknad (mkr)

Sverige 43 - 43
Norge 15 - 19
Danmark 13 - 12
USA 12 - 7
Tyskland 8 - 8
GB 8 - ??
Italien ?? - 8
Övriga 27 - 33

2 kommentarer till “Svagt från Odd Molly”

  1. onsdag, 09 Apr 2008 @ 19:42CZ339

    Som salt i såret så ökade antalet beställande återförsäljare från 1400st (H1) till ca 1600st för H2. Bara färre plagg eller har man sänkt sina priser?

    USA var en besvikelse. 7 mkr på minst 300 st återförsäljare! Sverige hade vid H1-beställningen 43 mkr på ca 160 st. Tror det är ca 160 st även idag.

    Man har ju prioriterat en storsatsning i USA som än så länge kostat mer än den smakat. Kan bli kostsamt om effekten uteblir även under H1-09.

    Ps. trevlig sida du har..

  2. torsdag, 10 Apr 2008 @ 15:07Jimmie

    Tack!

    Det är ju inte första gången man ser bolag ha det svårt att få fäste på USA marknaden.

    Jag har postat en tydligare tabell över orderingången för de olika länderna och då noterade jag att i USA verkar vår/sommar-kollektionen vara mycket starkare än höst/vinter. Det ger kanske ett visst hopp för att det inte är “kört” i USA.

    Är dock i stort dåligt påläst på Odd Molly för närvarande, så jag känner att jag kan ha missat många aspekter.

Trackback this post | Feed on Comments to this post

Skriv din kommentar: