Posts RSS Comments RSS 128 Inlägg och 474 Kommentarer

Märklig reaktion i Q-MED på FDA-granskning av Botox

kategori: Marknadskommentar

Igår rapporterades att FDA initierar en översyn av säkerheten med Botox. Allergan som säljer Botox rasade på beskedet, vilket verkar naturligt.

Märkligare tycker jag det är att Q-MED också ser ut att ha gått ner på denna nyhet. Visserligen har Q-med tillsammans med koreanska Medy-tox också gett sig in i botulinum toxin branschen (som alltså är nervgiftet som används i Botox, en av världens giftigaste naturliga substanser för övrigt), men befinner sig i utvecklingsstadiet.

Som jag förstår det så var anledningen till detta främst för att möta konkurrensen från Botox. Om nu denna FDA översyn verkligen skulle resultera i att försäljningen av Botox minskar borde det ju snarare vara ett drömscenario för Q-MED, eller!? Idag så ser aktien ut att återhämta sig lite, men det är ju också på en positiv börs.

En pyttepost Q-MED ligger i min portfölj sedan evigheter och det var länge sen jag tittade närmare på bolaget, men det kanske börjar bli dags för en genomgång igen nu när kursen kommit ner ganska rejält.

FDA STARTAR GRANSKNING AV BOTOX - Direkt
A wrinkle in the Botox story. - CNN
Botoxvarning efter dödsfall. - DN.se

2 kommentarer till “Märklig reaktion i Q-MED på FDA-granskning av Botox”

  1. onsdag, 13 Feb 2008 @ 16:35admin

    Klipper in detta som uppges komma från Q-MEDs analytikermöte (kursen ner efter q4-rapporten ca 30% till 40 kr)

    ================================
    Några svar från Q-Meds analytikermöte

    Q: Varför ska vi tro på att nedgången i shipments till Medicis under Q4 var en tillfällig svacka?

    A: Medicis egna uttalanden om försäljningstillväxt , att Medicis uttalat att de inte behöver ha 6 månaders lagerhållning, att leveransnivåer under Q1-2008 återgått till normala nivåer. Prognosen för USA 2008 är normal tillväxt.

    Q: Var det kostnader av engångskaraktär under Q4?

    A: Lanseringen av Macrolane kostar mycket pengar ( utbildning av säljkår/läkare - varje doktor utbildas innan de får köpa Macrolane ), framtagande av marknadsföringsmaterial, seminarier etc . Huvuddelen av kostnaderna för Macrolanes lansering har tagits under Q4.

    Q: Potential för Macrolane?

    A: Q-Med bedömer att Macrolane kommer bli större än filler-segmentet ( Restylane/Perlane ). Till skillnad mot filler-segmentet har Macrolane inte en enda konkurrent. Den initiala patienresponsen tyder på att Macrolane kommer bli en mycket stor produkt. Patienten får lokalbedövning och kan interagera med läkaren när t ex brösten åtgärdas. Inga negativa bieffekter som uppstår vid kirurgiska ingrepp. Ågerup bedömer att ingen kommer vilja ha silikonimplantat inom 10 års tid.

    Q. Medy-Tox / Botox-variant

    A: Två produkter är för närvarande under framtagande. Den första är för behandling av kraftiga svettingar ( ca 1% av befolkningen lider av detta ). Den andra är en förbättrad och säkrare variant av Botox som används för att få ansiktsmuskulatur att slappna av.

    Q. Produktkategorier

    A: 1. Fillers 2. Macrolane ( badu contouring ) 3. Skin

    Skin introduceras i slutet av 2008 och kommer vara ett funderande alternativ till användandet av hudkrämer.

    Q. Hospital healthcare?

    A. En lösning kan förväntas “fairly quickly done”

    ==================================

    Vill minnas att jag för länge sedan funderade i banorna att Macrolane skulle ha potential att bli riktigt stort, nu verkar det ju äntligen vara på gång att lanseras så det kanske kan vara något att fundera närmare på.

    Placera.nu har gjort en mellan tummen och pekfinger analys idag, där man kommer fram till att estetikdelen bör försvara högre kursen än 40 kr.

    Q-MED faller för mycket - Placera.nu

  2. torsdag, 21 Feb 2008 @ 11:17admin

    Enligt Medicis:

    11:12
    Q-MED: MEDICIS SER FORTSATT STARK TILLVÄXT RESTYLANE ENL VD

    STOCKHOLM (Direkt) Q-meds partner på den
    nordamerikanska marknaden Medicis ser fortsatt stark tillväxt
    för antirynkprodukten Restylane.
    “Avtalet med Q-med kring Restylane är viktigt för
    oss. Vi ser en fortsatt stark tillväxt för produkten och
    känner att vi endast täcker cirka 10 procent av målgruppen”,
    sade Medicis vd Jonah Shacknai vid en kongress anordnad av
    Roth Capital Partners sent på onsdagskvällen.
    Han ansåg att Restylane klarat sig bra i den tuffa
    konkurrensen där prissänkningar använts frekvent.
    “Restylane har klarat sig mycket bra mot
    konkurrenterna. Vår bruttomarginal i fjärde kvartal är
    densamma som tidigare så vi vet att vi inte har slumpat bort
    vår produkt i likhet med andra”, sade han.
    Den svaga konjunkturen i USA har än så länge inte
    haft några större effekter på försäljningen av Restylane
    menade Jonah Schacknai.
    “Ingen är immun mot en svag konjunktur. Vi har varit
    i den här marknaden i fyra år så vi har inte riktigt sett den
    ekonomi som vi nu är på väg mot men än så länge ser vi att
    marknaden kommer att fortsätta att växa”, sade han och
    framhöll att bolaget under första veckan i februari hade
    20.000 unika träffar på sin hemsida./JB

Trackback this post | Feed on Comments to this post

Skriv din kommentar: